Керуючись Законами України “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні”, “Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні”, з метою сприяння розвитку малого і середнього підприємництва, сільська рада
ВИРІШИЛА:
Затвердити “Програму розвитку малого і середнього підприємництва на території Піщанської сільської територіальної громади Новомосковського району Дніпропетровської області” на 2021 – 2023 роки, додається.
Сільський голова С.В. Тищенко
Додаток
до рішення сесії
Піщанської сільської ради
від_______№ _______/VIII
ПРОГРАМА
розвитку малого і середнього підприємництва на території Піщанської сільської територіальної громади Новомосковського району Дніпропетровської області
на 2021 – 2023 роки
2020 рік
ПАСПОРТ
Програми розвитку малого і середнього підприємництва на території Піщанської сільської територіальної громади Новомосковського району Дніпропетровської області на 2021 – 2023 роки
Найменування Програми |
Програма розвитку малого і середнього підприємництва на території Піщанської сільської територіальної громади Новомосковського району Дніпропетровської області на 2021 – 2023 роки
|
Підстава для розроблення Програми |
Закон України від 22 березня 2012 року № 4618-VI «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємства в України».
|
Основні економічні напрямки Програми |
Сільське господарство, промисловість, туризм
|
Розробник Програми |
Фінансово-економічний відділ
|
Відповідальний виконавець Програми |
Фінансово-економічний відділ
|
Учасники програми |
Відділи при виконавчому комітеті сільської ради, депутати сільської ради, члени виконавчого комітету сільської ради, представники бізнесу, населення.
|
Строки реалізації Програми
|
2021 – 2023 роки
|
Джерела фінансування |
Державний бюджет, місцевий бюджет(в межах кошторисних призначень на відповідний рік), кошти підприємств, організацій (власні кошти, кошти інвесторів, донорів та інші джерела фінансування)
|
Обсяг фінансових ресурсів, для реалізації Програми |
25,0 тис. грн |
ВСТУП
Підприємницька діяльність є основою економічного і соціального розвитку, вирішення соціальних проблем, подолання бідності та забезпечення високого рівня життя громадян. Набуття Україною конкурентоспроможності у сучасному світі нерозривно пов’язане із модернізацією її економіки. Як засвідчує міжнародний досвід, важливою складовою чинників зміцнення конкурентоспроможності національної економіки є підприємництво.
Розвиток підприємництва вкрай необхідний, тому потребує підтримки, як на державному, так і на місцевому рівні.
Сьогодні саме з малим та середнім підприємництвом держава пов’язує надію на швидкі позитивні структурні зміни в економіці, вихід з економічної кризи та створення умов для розширення впровадження ринкових реформ.
Великою мірою роль підприємства полягає у вирішенні питання зайнятості, що проявляються, насамперед, у здатності малого та середнього бізнесу створювати нові робочі місця і поглинати надлишкову робочу силу. Особливо це стосується нинішнього стану справ як в Україні в цілому, так і в нашому регіоні зокрема. Адже в той час, коли йде процес скорочення робочих місць на великих підприємствах, малі фірми не тільки зберігаються, але й створюють нові робочі місця.
Розвиток малого підприємництва є складовою соціально-економічного розвитку міста, села, тому питання розвитку малого підприємництва залишається одним із важливих і розглядається як стратегія зростання з набуттям якісних змін в економіці та розширення соціальної бази реформ.
1. Загальна характеристика програми
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
Створення сприятливих умов для впровадження та розвитку діяльності суб’єктами малого і середнього підприємництва, шляхом формування дієвої системи умов, стимулів і мотивацій до реалізації економічного потенціалу громади, та збільшення його внеску в економічний і соціальний розвиток об’єднаної громади.
|
|
|
|
- зменшення регуляторних витрат суб’єктів малого і середнього підприємництва на виконання положень регуляторних актів, виданих місцевими органами виконавчої влади і місцевого самоврядування; - надання розвитку у реалізації встановлених законом прав суб’єктів малого і середнього підприємництва; - в одержанні документів дозвільного характеру та адміністративних послуг; - упорядкування та удосконалення процедур здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності; - розроблення та впровадження державних програм розвитку та фінансової підтримки суб’єктів підприємництва; - залучення міжнародних організацій до кредитування суб’єктів малого і середнього підприємництва; - створення бізнес середовища для забезпечення зайнятості молоді; - створення умов для участі суб’єктів малого і середнього підприємництва у державно-приватному партнерстві; - стимулювання розвитку малого і середнього підприємства на селі; - створення умов для розвитку сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів на селі; - розвиток системи інформаційного забезпечення та подальше формування інфраструктури підтримки суб’єктів малого та середнього підприємництва; - популяризація підприємницької діяльності; - створення чітких і прозорих механізмів регулювання підприємницької діяльності; - забезпечення конструктивної взаємодії влади та бізнесу; - поглиблення процесу легалізації відносин у сфері зайнятості та оплати праці; - стимулювання розвитку підприємництва за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, залучених фінансових, майнових, трудових та інтелектуальних ресурсів; - створення сприятливого інвестиційного клімату для залучення внутрішніх та зовнішніх інвестицій; - створення позитивного іміджу підприємництва, вдосконалення системи інформаційно-консультативного забезпечення суб’єктів малого та середнього підприємництва.
|
|
|
|
створенню робочих місць; формуванню середнього прошарку суспільства, становленню ефективного власника; зниженню соціальної напруженості; збільшенню кількості самозайнятого населення та залученню безробітних громадян до підприємницької діяльності; розвитку фермерських господарств; покращенню якості обслуговування та розширення сфери надання послуг для населення завдяки поглибленню здорової конкуренції; зміцненню громадської думки щодо позитивного соціального статусу підприємця; формуванню і розвитку в суспільному вихованні етики підприємництва, його соціальної відповідальності і, передусім, відповідальність перед громадою; поліпшення діяльності об’єктів інфраструктури; зменшення диспропорцій у розвитку підприємництва у сільській місцевості; забезпечення розвитку малого і середнього бізнесу інноваційного спрямування; підвищення якості надання адміністративних послуг з метою зменшення витрат коштів і часу суб’єктів малого і середнього підприємництва, пов’язаних із отриманням дозвільних документів; поліпшенню діяльності з використанням наукоємних, ресурсів та енергозберігаючих інноваційних технологій, інформаційно – комунікаційних технологій (ІКТ), новітніх ІТ-технологій.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідальний виконавець Програми |
Фінансово-економічний відділ. |
|
|
|
|
|
2. Стан і аналіз проблем малого і середнього підприємництва в Піщанській територіальній громаді
Піщанська сільська територіальна громада Новомосковського району Дніпропетровської області була створена 24 травня 2018 року шляхом добровільного об’єднання Піщанської, Орлівщинської, Знаменівської сільських рад та Меліоративнівської селищної ради. Громада складається з 9 населених пунктів у трьох старостинських округах. До складу Піщанської територіальної громади входять села Піщанка, Новоселівка, Соколове, Ягідне, Орлівщина, Знаменівка, Новотроїцьке, Підпільне та селище Меліоративне.
Громада розташована у південно-східній частині Новомосковського району Дніпропетровської області. Громада лежить на зручному перетині головних транспортних шляхів, які з’єднують Дніпропетровську, Харківську, Запорізьку і Херсонську області, яке утворюють дороги Знам’янка-Луганськ-до кордону з Росією та Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта до Чорного моря.
Адміністративно-територіальний центр громади – село Піщанка, яке лежить на лівому березі річки Самара. Громада розташована на відстані 480 км від Києва, 170 км від Полтави, 30 км на північний схід від обласного центру міста Дніпро, 47 км від Павлограду, 11 км від районного центру міста Новомосковська у південно-східному напрямку від залізничної станції Орлівщина.
Загальна площа громади - 395,82 км²
Населення – 20 777 осіб (станом на 01.01.2020 року)
Економіка громади базується на великих і середніх підприємствах: ТОВ «Новомосковська трикотажна фабрика», КП «ДОФТЛ «Солоний Лиман»», ТОВ «ІН ФУД», КЗ «ДОЦРС «Перлина Придніпров’я» ДОР», ТОВ «Агрофірма Рассвет», ПРАТ «Новомосковський завод мінводи», ТОВ «ІНБЕЛ», ТОВ «Санаторій «Курорт Орлівщина»», ТОВ «Автомагістраль-2016», ДАК «Енергетика», які в 2019 році сплатили податків та зборів до сільського бюджету 24% від загальної суми податків.
Однією із головних соціальних задач, що стоять перед бізнесом – є створення робочих місць. При аналізі роботи найкращих підприємств слід звернути увагу на кількість працівників, що є важливими для громади. Проте слід врахувати, що в Україні існує специфіка набору персоналу без трудових книжок. Це унеможливлює точний та реальних підрахунок працюючих (особливо найманих працівників у ФОПів).
Сильні сторони |
Слабкі сторони |
|
|
Можливості |
Загрози |
Децентралізаційні процеси та зростання економічної самостійності громади. Здійснення дерегуляційних процесів у сфері господарської діяльності, спрощення умов ведення бізнесу. Формування стимулюючих механізмів, ресурсної підтримки представників малого і середнього підприємництва. Активізація українсько-європейської економічної співпраці. Розширення міжрегіональних зв’язків. Збільшення надходжень до бюджетів всіх рівнів від платежів за рахунок збільшення кількості суб’єктів малого та середнього підприємництва, а також збільшення чисельності найманих працівників. Реалізація державної регуляторної політики, удосконалення роботи щодо державної реєстрації та процедури отримання документів дозвільного характеру, необхідних для започаткування та провадження господарської діяльності. Збільшення кількості інвестиційних пропозицій для розвитку бізнесу Формування позитивного іміджу громади шляхом участі у різноманітних ярмарках, виставка тощо та виготовлення інформаційних буклетів. Зниження адміністративних бар’єрів для розвитку підприємництва. Скорочення планових перевірок суб’єктів господарювання. Спрощена процедура реєстрації підприємства, ФОП. Фінансування інвестиційних проектів СМП на зворотній або безповоротній основі, здешевлення банківського кредитування для суб’єктів малого підприємництва (часткова компенсація відсотків за кредити). |
Державне втручання у відповідні сфери підприємницької діяльності. Велика кількість податків. Високі фактичні рівні оподаткування МСП (єдиного податку, включно з ЄСВ). Високий рівень інших податків і зборів. Злочинність, корупція та її наслідки. Макроекономічна нестабільність (попит, інфляція, курс обміну валют). Політична нестабільність. Висока вартість кредиту. Непрозора неузгоджена нормативна база. Слабка судова система. Труднощі з реєстрації права власності нерухомість, земельні ділянки, корпоративні права). Перешкоди в роботі з монополістами (постачальниками газу, електроенергії, експлуатаційних послуг та інше). Низька платоспроможність споживачів продукції. Не вирішення питання регулювання ринку земельних відносин на державному рівні. «Тінізація» економіки. Міграція висококваліфікованих кадрів. Загострення військового конфлікту та внутрішньої політичної ситуації в Україні. Погіршення демографічної ситуації . |
Спираючись на сильні та слабкі сторони, що викладені в SWOT-аналізі, пріоритетними напрямами розвитку малого та середнього підприємництва Піщанської сільської територіальної громади Новомосковського району Дніпропетровської області залишаються:
Проведений аналіз свідчить, що виявлені проблеми заважають малому і середньому підприємництву громади розвиватися більш ефективно. Розроблені заходи Програми спрямовані на розв’язання цих проблем.
4. Нормативно-правове регулювання
Програма по підтримці розвитку малого та середнього підприємництва в Піщанській сільської територіальній громаді на 2021 – 2023 роки розроблена у відповідності до чинного законодавства в Україні:
5. Мета, цілі та очікувані результати Програми
Головною метою Програми є спрямування дій органів місцевого самоврядування, суб’єктів малого і середнього підприємництва, громадських організацій та об’єднань підприємців на створення сприятливих умов для започаткування, ведення та розвитку підприємницької діяльності, забезпечення конкурентоспроможності товарів, робіт, послуг, поліпшення інвестиційного клімату, впровадження інновацій, ефективного державно – приватного партнерства, що впливатиме на соціально-економічний розвиток громади.
Основні цілі Програми:
В залежності від соціально-політичного становища на державному рівні, змін в економіці та соціальній сфері, змін чинного законодавства у Програму можуть вноситись корективи.
6. Координація та контроль за ходом виконання Програми
Координацію та контроль за станом виконання Програми здійснює виконавчий комітет Піщанської сільської ради – головний розпорядник коштів та постійна комісія з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку.
Організацію та контроль за виконанням Програми здійснює фінансово-економічний відділ виконавчого комітету Піщанської сільської ради (далі - відповідальний виконавець) визначає першочерговість виконання заходів (Додаток 1) з урахуванням потреб малого і середнього підприємництва, наявності фінансових та інших ресурсів. Відповідальний виконавець в ході реалізації Програми забезпечує цільове та ефективне використання бюджетних коштів, у межах визначених бюджетних призначень.
Відповідальний виконавець забезпечує координацію роботи з іншими відділами виконавчого комітету Піщанської сільської ради, облдержадміністрацією, районним центром зайнятості, вищі навчальні заклади, науковими установами, закладами освіти, ЗМІ, Координаційною радою місцевого соціально-економічного та культурного розвитку, кредитні установи, представниками малого і середнього підприємництва.
Відповідальний виконавець здійснює моніторинг виконання заходів Програми протягом терміну її виконання. Щорічно у складі звіту про підсумки соціально-економічного та культурного розвитку громади готує інформацію про хід виконання Програми за попередній рік та завдання на наступний.
В період реалізації заходів Програми до неї можуть вноситися зміни і доповнення після відповідного погодження на депутатських комісіях та затвердження сільською радою.
Секретар Піщанської сільської ради Т.І. Фоменко
Додаток 1
До Програми розвитку малого і середнього підприємництва на території Піщанської сільської територіальної громади Новомосковського району Дніпропетровської області на 2021 – 2023 роки
Заходи до програми розвитку малого і середнього підприємництва на території Піщанської сільської територіальної громади на 2021-2023 роки
№ п/п |
Заходи |
Заплановані кошти тис. грн |
Термін виконання |
Виконавці |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. |
Забезпечення процедури розробки та прийняття регуляторних актів відповідно до Закону України «Про регуляторну політику у сфері підприємницької діяльності» |
0,00 |
У визначений законодавством термін |
Фінансово-економічний відділ |
|
2. |
Забезпечення приведення регуляторних актів у відповідність до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» |
0,00 |
2021-2023 роки |
Фінансово-економічний відділ |
|
3.
|
Встановлення пільг, місцевих податків для підприємців |
0,00 |
2021-2023 роки |
Фінансово-економічний відділ, Відділ земельних ресурсів та екології |
|
4. |
Оприлюднення діючих місцевих регуляторних актів в ЗМІ та на офіційному сайті сільської ради |
0,00 |
У визначений законодавством термін |
Фінансово-економічний відділ, Відділ загально-організаційного забезпечення |
|
5. |
Проведення семінарів, навчань та круглих столів для суб’єктів господарювання з вивченням нормативно-правової бази податкового законодавства |
10,00 |
2021-2023 роки |
Фінансово-економічний відділ, Юридичний відділ |
|
6. |
Надання консультативної допомоги суб’єктам підприємницької діяльності |
0,00 |
2021-2023 роки
|
Фінансово-економічний відділ, Юридичний відділ |
|
7. |
Виявлення та проведення консультацій для бажаючих відкрити власну справу, зайнятися підприємництвом |
0,00 |
2021-2023 роки |
Фінансово-економічний відділ, Юридичний відділ |
|
8. |
Інформування підприємців про грантові та кредитні програми, в тому числі: - моніторинг грантових та кредитних програм, спрямованих на розвиток бізнесу; - оприлюднення інформації про грантові та кредитні можливості на офіційній веб-сторінці Піщанської територіальної громади (у розділі новини) |
0,00 |
2021-2023 роки |
Фінансово-економічний відділ, Юридичний відділ, Відділ загально-організаційного забезпечення |
|
9. |
Співпраця з районним центром зайнятості щодо надання допомоги з відкриття власної справи |
0,00 |
2021-2023 роки |
Фінансово-економічний відділ, Юридичний відділ |
|
10. |
Сприяння залученню зовнішніх та внутрішніх інвестицій з метою розвитку та підтримки підприємництва в усіх сферах діяльності. |
0,00 |
2021-2023 роки |
Фінансово-економічний відділ, Міжнародні програми, Суб’єкти МСП |
|
11. |
Сприяння в межах чинного законодавства у наданні оренди, продажу або безкоштовного користування суб’єктам малого і середнього підприємництва пустих приміщень, земельних ділянок для започаткування та ведення бізнесу. |
0,00 |
2021-2023 роки |
Фінансово-економічний відділ, Відділ розвитку інфраструктури містобудування, архітектури комунальної власності |
|
12. |
Виявлення та легалізація суб’єктів підприємницької діяльності, які здійснюють господарську діяльність без відповідних дозвільних документів передбачених законодавством. |
0,00 |
2021-2023 роки |
Фінансово-економічний відділ, Юридичний відділ |
|
13. |
Виготовлення рекламної продукції, презентаційних матеріалів для представлення громади на форумах, семінарах, конкурсах, ярмарках тощо. |
15,00 |
кожного року |
Фінансово-економічний відділ, Відділ загально-організаційного забезпечення |
|
|
Всього тис. грн. |
25,0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Секретар ради Т.І. Фоменко